معماری

دانلود پروژه و پایان نامه معماری

معماری

دانلود پروژه و پایان نامه معماری

  • ۰
  • ۰


. مهد کودک و کودکستان

این فضا  به دو گروه نونهالان ( کودک 4-2 ساله) و نوباوگان (6-4 ساله ) تعلق دارد .مهد کودک و

کودکستان جایگاه ویژه ای در ایجاد شخصیت کودک دارا است و این بدان علت است که در این دوران به علت عدم ارزش گذاری در ذهن کودک ، وی دارای فرصت شکل گیری ارزشهاست .

   همچنین مساله مهمی که اشاره به ان ضروری است نقش مربی متخصص و ازموده در این دوران است . نکته قابل ذکردیگرفراهم اوردن فضای بازی به میزان کافی در شکل برای کودکان است زیرا بازی در رشد شخصیت کودک خصوصا در این دوران نقش مهم را داراست . زیرا کودک احساس و آرزو ورویاهای خود را در بازی بروز می دهد .

در طراحی ساختمان ها بهتر است از فرم های نرم و آزاد استفاده شود که جدابیت لازم را برای

کودکان ایجاد کند .برای آشنایی کودکان با حیوانات در پارک قسمتی به نگهداری حیوانات کوچک و پرندگان اختصاص داده شود .می توان برکه ای هم برای نگهداری جانوران آبزی طراحی کرد که علاوه بر جنبه تفریح ،جنبه آموزشی نیز دارد . برای آشنایی کودکان با ( آب) به عنوان یکی از

 مظاهر طبیعت،می توان استخرهای کم عمق در نظر گرفت که بدون خطر غرق شدن در آن بازی کنند .

معماری

. محوطه سازی برای کودکان:

  محوطه بازی طبیعی

   جویبارهای حاوی مار و ماهی و پرندگان و درختان و علفزار برای بچه ایجاد لذت وصف ناپذیر همراه با هیجان،فضایی سرشار از زندگی،احترام به طبیعت رامی آموزد ،علت موفق بودن این فضا ،دگرگونی پذیری مداومش است.بازی در آن به شکل گروهی برای کودکان بسیار لذت بخش است.حال برای تامین این فضا فراهم آوردن شرایط آب بازی وخاک و شن بازی و دیوار های مصنوعی به شکل صخره طبیعی مثل نیاوران می تواند راه گشا باشد.

 1-2-7-2. فضای باز

   مثل نیاز به این فضا به این دلیل است که کودک بدود انرژی خود را مصرف کند.

خیابان

   حکم شبکه ارتباطی را داراست که میان فضاهای مختلف قرار دارد به فضای دوچرخه سواری،می توان به عنوان نمونه ای از این فضا اشاره کرد.

 فضای مخاطره امیزماجراجویانه

   فضای سرشار از بی نظمی است مثل زمین هایی که در ان کودکان ساختمان می سازند یا جنگل های مخروبه نمونه دیگری است . این فضاها ،مکانی است که خود کودک میتواند در آن چیزی بسازد .

پناهگاهها و مکانهای دور از چشم

   به این فضاها جایگاه ویژه ای مورد نیاز است .این فضاها را می توان به روش های گوناگونی تدارک دید .یعنی می توان با قرار دادن لاستیک های کهنه در یک سری فضاهای ویژه این فضاها را فراهم نمود و یا اینکه این فضاها را طراحی کنیم و با استفاده از مصالح و ابزار معماری آن را اجرا نماییم . همچنین در فضای بازی بچه ها ، اسباب بازی خصوصا تا سنین دبستان نقش مهمی داراست . کودکان ترجیح می دهند نزدیک منازل مسکونی خود بازی کنند .

   فضاهای بازی باید دارای ویژگی های خاص باشد که در زیر به چند نمونه از آنها اشاره شده است:

 - تمام محوطه های بازی باید امکاناتی برای استراحت داشته باشد .

 - باید متنوع باشند و در عین حال خطر آفرین نباشند .

 - نیاز است مکان هایی برای تعبیه سرویس های بهداشتی در نزدیکی فضای باز در نظر گرفت .

منبع: وبلاگ معماری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی