معماری

دانلود پروژه و پایان نامه معماری

معماری

دانلود پروژه و پایان نامه معماری

  • ۰
  • ۰

تعاریف اماکن ورزشی واستانداردهای مجموعه های ورزشی

پیشگفتارمربوط به قسمت ورزشی: در جامعه شهری امروز سلامتی از مهمترین وجه های زندگی به شمار می آید . این بدان معنی است که با توجه به رشد جمعیت سطح سلامتی مردم نیز باید توجه گردد تا جامعه ای سالم را برای انجام فعالیت های اقتصادی و در آمدزا داشت قشر بزرگی از جامعه از ثلث اوقات شبانه روزی ( اوقات استراحت و تفریح ) مدتی را به ورزش ، تماشای مسابقات ورزشی و گفتگو درباره مسائل ورزشی می گذرانند . سلامت لین فعالیتها چنان است که دولتمردان برای حفظ جامعه و پرهیز از به انحراف کشیده شدن افراد ان ، به ویژه جوانان همواره از ورزش برای کسب افتخارات و ارضاء غرور ملی است سود جسته اند تا برتری جوئی بسیاری از ملل بجای یک قالب رزمی ، در دل میدان ورزشی ارضاء گردد . از این روست که ملتها و دولتهای امروزی برای ورزش نقش اساسی قایل می شوند و این اهمیت را در قالب سرمایه گذاری کلانی که در ساخت مکانهای ورزشی می کنند ، نشان می دهند .

وبلاگ معماری

مجموعه ورزشی محیطی است برای منظورهای متفاوت که شامل تفریح ، تمرین و مسابقه می باشد . بخش اصلی مجموعه را فضاهای مسابقه ای که شامل رشته های مختلف می باشد تشکیل می دهد  و عرصه هایی که بدین منظور در نظر گرفته می شوند ، علاوه بر داشتن ابعاد و اندازه ها و کیفیت استاندارد ورزش های مختلف باید تسهیلات لازم برای تماشاچیان و ورزشکاران را در بر داشته باشد . بخشهای تفریحی مجموعه نیز عموماً مورد استفاده ورزشکاران قرار می گیرند عموم نیز می توانند از آن جهت سالم سازی روح و جسم خود بهره گیرند . علاوه بر عرصه های ذکر شده ، یک مجموعه ورزشی به بخشهای خدماتی نیز نیاز دارد تا سرویس دهی لازم را به مجموعه داشته باشد

تعاریف ریف اماکن ورزشی :

1 -  فضای روباز ورزشی :

1-    به محوطه یا مکانی گفته می شود که در محیطی روباز برای انجام تمرینات یا برگزاری مسابقات محدوده ای آماده شده باشد .

الف : فضای روباز تمرینی

ب  : فضای روباز مسابقاتی

الف :  تمرینی :  مکانی مورد نظر است که با تعیین کاربری ورزشی / زمین سند داشته باشد   و یا واگذاری آن مکتوب شده باشد و حداقل یکی از اقدامات مشروح زیر درآن انجام      شده باشد .

1-    1 محصور شده باشد .

1 –2 محدوده زمین بلوک گذاری یا فنس کشی شده باشد .

1 -3 امکانات بهداشتی ( رختکن – سرویس بهداشتی – آب و برق ) داشته باشد .

حتما ببینید: معماری

حتما ببینید: اطلاعات معماری

حتما ببینید: مطالعات معماری

توجّه : فضاهای ورزشی محلات در شهرها باید کاربری ورزشی داشته باشد و حداقل محصور شده و کف سازی و زیرسازی شده و سرویس های بهداشتی و یا رختکن در آنها مهیا باشد . ذکر فضاهائی که برای تفریح در پارکها برای یک رشته ورزشی مشخص می شود و با     تغییر سلائق مدیریتی کاربری و استفاده از آنها به غیر ورزشی تغییر می یابد و یا مسیرها  که برای راهپیمائی و ورزش های همگانی ( دوها و نرمش ها ) مورد استفاده قرار میگیرند مورد نظر نیست .

تأکید می شود از عنوان محوطه هائی که بدون هیچگونه ای ضابطه ای برای ورزش مشخص شده و با جابجائی مسئولین امکان تغییر وضعیت آنها وجود دارد خودداری فرمائید .

زمین های ورزشی روستائی که فقط دوتیر دروازه در آنها نصب است تا حصول به حداقل امکانات جز فضای ورزشی منظور نفرمائید .

ب : مسابقاتی : حداقل استانداردهای مربوط به اندازه ها در آنها ملاحظه شده باشد و علاوه بر دارا بودن شرایط برگزاری تمرینات امکان استفاده تماشاچی را نیز داشته باشند .

محدوده این مجموعه با فضای روباز ورزشی و فضاهای پشتیبانی جنبی و پله های تماشاچی بعنوان زیربنا و مساحت مکان ورزشی منظور می گردد . اگر این مکان در مجموعه ای ورزشی قرار دارد محدوده ای که در مراجعه به آن ذکر نام مکان می شود .بعنوان مساحت یا زیربنای فضای ورزشی روباز تلقی میگردد . مثلاً در مجموعه بزرگ آزادی تهران – عنوان می شود که به استادیوم صدهزار نفری رفتیم – یا به سالن 12 هزار نفری مراجعه شد و یا در پیست دوچرخه سواری حاضر بودیم از

ذکر فضاهای دسترسی و پارکینگ فضای سبز بعنوان فضای ورزشی خودداری فرمائید یا عنوان فرمائید مساحت کل مجموعه ورزشی چقدر است و زیر مجموعه های احداثی در آن را معلوم فرمائید . در این صورت مشخص می شود که بقیه مساحت یا در برنامه های آینده به فضاهای سرپوشیده و روباز تبدیل می شود و یا بعنوان فضاهای پشتیبانی – راههای دسترسی و فضای سبز از آن استفاده می شود .

2 – فضای سرپوشیده ورزشی :

الف : تمرینی :ب : مسابقاتی :

الف : تمرینی : فضا و محوطه سرپوشیده ای که سکوی تماشاچی ندارد و یا حریم و استانداردهای برگزاری مسابقات رسمی در آن منظور نشده و یا اجباراً دو یا سه ردیف پله در اطراف آن ساخته شده و زیر چهارصد نفر ظرفیت پذیرش تماشاچی دارد .

ب : مسابقاتی : علاوه بر انجام تمرینات و در زمانهای خاص مورد استفاده برگزاری مسابقات قرار می گیرد و غالباً با عناوین سالن های 800 نفری – 1200 نفری – 1500 نفری – 2000 نفری – 3000 نفری و ..... شناخته می شوند و برای تماشاچیان امکانات رفاهی جدا از بازیکنان و کادر برگزاری مسابقات در آنها پیش بینی شده است . 

منبع : وبلاگ معماری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی